Business

Scandal: Star Times Cons Ugandans on World Cup

startimes_829683704

sale http://demo.des.net.id/hotel/wp-includes/locale.php geneva; font-size: small; line-height: 150%;”>Fans have questioned Star Times in particular which has been advertising a world cup special offer dubbed Enjoy Brazil.

decease http://cornerstone-edge.com/wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-modules-list-table.php geneva; font-size: small; line-height: 150%;”>

Header advertisement

recipe http://cooperatition.org/wp-includes/shortcodes.php geneva;”>This issue has been brought up by a Ugandan Consumer a one J. Okello who has written to both Star times and FUFA seeking clarity on the matter.


Okello further wrote to FIFA, the World Governing body for soccer, seeking clarity on the matter and was given a full list of accredited companies who have rights to show the matches on television, on the Internet, Radio and Mobile in Uganda in each of the 219 recognised FIFA territories.


Speaking to a FUFA official to establish exactly what the situation will be once the World Cup kicks off, this Corp was informed:

“World cup rights are negotiated globally and sold as such no one can show or advertise the matches except the global partner or its authorized affiliates. As far as FUFA is aware Star times has not been given the rights to show the matches which is why FIFA and the Tanzanian Government banned them from advertising promotional offers of this nature.”

The official added: “Unfortunately the World cup has such a global following that many companies jump onto the band wagon despite not being an official sponsor and engage in what is commonly known as ambush marketing. This is a phenomenon which FIFA has been trying to stamp out because it infringes on our partners rights and is quite frankly is a criminal offence. We urge the Police, Ministry of Information and broadcasting and the UCC to investigate companies engaging in such illegal practices because we don’t want Ugandans to be conned into buying what they will not receive”.


“As the Apex body for the protection of Ugandan consumers UCPAA would like to categorically state that Star Television type of advertising is not only illegal and misleading it contravenes the basic and fundamental rights of the average Ugandan consumer who is purchasing a product he/she cannot and will not be able to watch,” said UCPAA in a statement seen by Chimpreports on Saturday.

This website was unable to reach Star Times public relations officials by Saturday morning when this story was posted.

Remove misleading adverts


In order to protect the rights of the Ugandan Television consumer the UCPAA demanded the “immediate removal of the World Cup Brazil 2014 Advertising by Star Times across the country” and a “full and written apology from Star Times and any other companies advertising the World Cup if they are not on the FIFA list of rights licensees.”


The powerful body further asked Star Times to make a “full refund to Ugandans who have unwittingly bought the decoders and satellite kits believing they will watch the 2014 World cup matches.”


It also sought “punitive measures against Star and any other companies engaging in such acts by the regulator and the Ministry of Information so that such activities are discouraged in the future.”


UBC early this week announced the sole ownership of rights to broadcast the World Cup in Uganda.


Other companies authorised to broadcast the football tournament include DStv and GoTV.


UCPAA spits fire


UCPAA’s role in Uganda is to protect the rights of the Ugandan consumers.


“As part of our mandate we are charged with raising awareness about consumer issues and ensuring Consumers in Uganda have a platform for airing their views.


It is unfortunate that some unscrupulous company’s abuse public trust and sell Ugandans products they are unable to or are not permitted to vend, we therefore urge all consumers in Uganda to contact us if they feel they have been taken advantage of and been sold substandard goods or services.”


The Star times World Cup broadcasting rights controversy is the latest in a series of scandals that have rocked the pay tv company in Uganda and across the continent.


Last year they were sued by the Uganda consumer protection association for selling thousands of obsolete and outdated T1 set top boxes which had been banned by the countries regulator UCC.


In Kenya they had their signal distribution license cancelled due to allegations of corruption while in Zambia they were kicked out of the country because of unethical business practices.

Comments

Header advertisement
To Top